Vem?

För att inte ge en onödigt splittrad bild av mig själv genom att beskriva hur jag brinner för vältypograferad text och får behagliga rysningar av bra bildberättande. Eller hur tekniknörden inom mig möter formgivaren, ledarskribenten - copyn och junioren den numer ärrade veteranen. Försöker jag istället renodla det till: Flexibel kreatör med fokus på webbdesign.

Pierre Ohlson - renässansmannen med ny identitet som pånyttfödd sonderar terrängen ute på webben. Det naturliga vore ju att kunna deklarera sin yrkesidentitet vid 34, vilket även jag kommer kunna inom kort då jag förnärvarande går en utbildning i interaktionsdesign, där jag putsar upp min tekniska kompetens men framför allt binder samman mina olika yrkesinriktningar till en.

Med bakgrund i film, tv & reklambranschen sadlade jag om, då jag är övertygad om att trenden drar åt att allt mer pengar flyttas från just tv-annonsering till marknadsföring via nätet. Inte minst då videoreklam och webb-tv som inom en snar framtid kommer bli riktigt stort på internet.

Vem?
Stäng fönstret
My profession

Vad gör jag? Ska man kalla sig webbdesigner eller hur titulerar man sig egentligen i en bransch som efter den stora boomen fått en att omvärdera kvalitet och kompetens? Ordet webbdesigner används ju ofta lite slarvigt för att beskriva en person som knåpar i hop en webbsida för att besökaren ska se vad som finns där, ofta med hjälp av färdiga mallar och paletter som serveras i tusentals portioner. Tyvärr inte fullt lika ofta för att beskriva en person med kunskaper i kommunikation, marknadsföring och design.

Med bred bakgrund i mediabranschen, utan knepig jargong och utan att slänga mig med tekniska termer, kan jag både design & kod. Jag har ingen aning vart gränsen går för vad idé & teknik kan åtsadkomma tillsammans men jag sätter ära i att varje gång flytta gränsen lite längre, genom att paketera kreativa lösningar som funktions- och formmässigt utmärker sig.

Vad?
Stäng fönstret
Bestående intryck?

Visst vore det enkelt om man alltid kunde skylla på dåligt minne. Som t.ex. vid möten med andra människor, vissa möten minns man, andra glömmer man bums. Hur kommer det sig att vi minns henne vi sprang på som hastigast utanför Systembolaget en kall vinterfredag för ett år sen, när vi knappt minns namnet på honom vi skakade hand med för en minut sen? Garanterat ingen slump, det finns alltid en anledning till att vissa möten blir mer bestående än andra. Mitt kall är att få till såna möten - på internet.

Så hur lyckas man åstadkomma bestående intryck ute i mediabruset då? Jag tror det behövs nya sätt att leverera det väntade på ett oväntat vis. För fortfarande finns mark att bryta vad beträffar form och idéer. Gäller bara att sätta sitt budskap i fokus och därefter uppfatta nya grepp, låta sig överraskas och provoceras.

 
Hur?
Stäng fönstret
Detaljer

Anställningar:
Film & Tv: MTV Produktion, Wegelius Tv, Strix Television, Titan Tv, Meter Film, Tv4 Jämtland, Sveriges Television Nöje, Caravan Film, Bravo Film m.fl. Där jag verkat som regissör, producent, inslagsproducent och reporter, dessutom en hel del foto och videoredigering.

Exempel på tidigare frilansuppdrag: informationsfilm, reklamfilm och promos för bl.a. Arla, Nordwaggon, Edet, Pågen, Synoptik, Ving och Ikea. Dessutom promos för div. artister på skivbolagen Warner, BMG och Andersson Records.

Utbildningar:
•Interaktionsdesign (yrkesutbildning i webbdesign) Nackademin Sthlm
•Multimedia (digital bild & videoredigering) ETC-akademin Sthlm
•Videoredigering (Avid, Strata, Premiere) Strömbäcks fhsk. Umeå
•Filmteknik & animation (internutbildningar) SvT Sthlm
•Inredningsdesign, International Fine Arts College Miami, Florida USA.

Andra färdigheter:
•Informationsarkitektur •Projektledning •XHTML •CSS
•Macromedia/Adobe sviterna...

Print
CV
Stäng fönstret
Portfolio - klicka här

Rubriken ovanför tar Er vidare till kuvertet med arbetsprover. När du är klar stänger du bara ned fönstret för att komma tillbaks till denna meny.

Portfolio
Stäng fönstret
Ledig lucka?
Varför Pierre?

Under våren gör jag ett uppehåll i mina studier för att åter ge mig ut i vuxenvärlden. Hungrig och tillgänglig bjuder jag ut mig på nätet. Nu på jakt efter en lucköppning där jag får chansen att utröna vart gränsen egentligen går för vad idé och teknik kan åstadkomma tillsammans.

Pierre Ohlson, initiativrik smålänning som behärskar allt ifrån röksignaler, xhtml, grafisk design och familje-
liv till css, flash, javaScript och dagishämtningar. Lägg därtill många års erfarenhet av film och video-
produktion med allt vad det innefattar.

Tillsammans kan vi skapa "intryck som består"
utan att behöva tumma på varken tillgänglighet eller användarvänlighet...

Varför?
Stäng fönstret
Kontakt
Ris, ros eller en kopp kaffe framöver?

Fyll i formuläret eller skicka ett vanligt email
Bättre upp - slå en signal på 070-794 26 38.

Kontakt
Stäng fönstret